Week 3 - Serious business and a burned leg

25 mei 2016 - Don Det, Laos

Hello again,

Weer een aantal dagen verder en zoveel ervaringen en indrukken rijker.

Op donderdag 19 mei zijn we naar de werkplekken van Matt en Sara geweest in een van de buitenwijken van Phnom Penh, Svay Pak. Het werk wat ze daar doen is gericht op het bestrijden van seksueel misbruik en het bieden van mogelijkheden voor vrouwen en kinderen die in de seksindustrie verzeild zijn geraakt. Agape International Missions (AIM), de organisatie waarvoor ze werken, heeft twee kleine kledingfabrieken ingericht, een school en een kinderopvang. Ze proberen momenteel voldoende steun te krijgen om een veel grotere school te bouwen om op die manier veel meer kinderen te kunnen onderwijzen en die daarmee een andere toekomst bieden. Het was mooi om te zien hoe dankbaar iedereen was die een tweede kans heeft gekregen en een veilige werkplek. Na de lunch hebben we een korte Bijbelstudie bijgewoond. AIM werkt vanuit een christelijke overtuiging, maar biedt iedereen die het accepteert een helpende hand. Medewerkers die geïnteresseerd zijn worden uitgenodigd om deel te nemen aan dit dagelijkse Bijbelstudie moment.

De volgende dag zijn we naar Kratie gereisd, een kleine plaats langs de Mekong. Van daaruit hebben we met een scooter door de omgeving gereden en zijn we met een boot de Mekong op gegaan om Irrawady dolfijnen te bekijken. Deze dolfijnensoort leeft alleen op een paar plekken in de Mekong en het was superleuk om met een bootje dichtbij te komen en op de Mekong te varen. Vervelend was dat Ellen haar kuit brandde aan de hete uitlaat nadat ze afstapte om een foto te maken. De volgende dag hebben we ook nog een rondje gefietst over het eiland wat direct voor Kratie in de Mekong ligt. Daarna zijn we met de bus richting Banlung, N-O Cambodja gereisd.

We zijn daar twee nachten en een volle dag geweest. We zaten in een leuk bungalowtje net buiten het stadje en daarvandaan hebben we met een scooter weer rondgereden. We bezochten een kratermeer waar Levi lekker heeft kunnen zwemmen. Ellen kan voorlopig even niet zwemmen met de brandwond en moet hem ook niet in de zon laten komen. (De wond geneest trouwens wel goed, er heeft een blaar opgezeten, maar die is al bijna volledig ingedroogd en de huid is niet stuk gegaan, dus voorlopig gelukkig geen verdere complicaties.) We zijn ook nog bij twee watervallen geweest. 's Avonds zaten we te eten bij het guesthouse toen er opeens heel veel vliegende beesten onder lampen kwamen zwermen. Nadat er ook een paar in ons eten waren gevallen was Ellen er wel klaar mee en ging ze onder de klamboe zitten in ons hutje. Ik heb nog even een filmpje gemaakt van de gekko's die al die vliegende insecten wel als een makkelijke maaltijd zagen en heb me daarna ook verstopt. :) De volgende dag, Ellens verjaardag, zijn we richting Laos gegaan om uiteindelijk, na wat lang over de grensovergang gedaan te hebben, aan te komen op het eiland Don Det. Don Det ligt in een gebied wat bekend staat als 4000 Islands. Een gebied met, verrassend, heel veel eilanden in de Mekong.

Op Don Det hebben we ons best gedaan om een prettige slaapplek te vinden en nadat dat eindelijk was gelukt hebben we een rondje gelopen om de omgeving wat te verkennen. We eindigden op een bruiloft van locals, hebben daar een biertje gedronken, op aanraden gegeten bij een Indisch restaurant, wat echt heel goed was en daarna afgesloten met een drankje in het enige barretje waar mensen zaten. Tot onze verbazing sloot dit tentje al om 23:00 en dus zijn we vroeg naar bed gegaan. Niet echt de verjaardag die we voor Ellen in gedachten hadden, maar toch.. Het is al leuk om op reis jarig te zijn. Vandaag hebben we fietsen gehuurd en zijn we naar het zuidelijkere eiland Don Khon gefietst wat met een brugje te bereiken is. Aan de westkant van Don Khon zijn een aantal watervallen in de Mekong. De hoeveelheid water die hier doorheen stroomt en buldert is toch even wat anders dan de watervallen die we tot nu toe hebben gezien. We blijven hier waarschijnlijk nog een of twee dagen en trekken dan verder door naar Pakse.

Tot snel, Levi en Ellen!

En dan ook nog: - Ellen heeft in Bangkok slippers gekocht, maar is ze nu al weer kwijt... - Jack fruit is echt heel lekker - We zijn inmiddels gewend dat bijna nergens toiletpapier is en dat we de 'billenspuit' moeten hanteren. - Levi heeft, omdat hij dacht dat de andere toiletten op slot zaten, gebruik gemaakt van een erg smerige toilet. Dat is niet zo erg, maar vervolgens heeft hij tegen een Duits meisje gezegd dat dat de enige toilet was die ze kon gebruiken. Nadat zij klaar was kwamen we erachter dat de andere veel schonere toiletten gewoon open waren...

1. Lindy:
    25 mei 2016
    Klinkt weer erg gaaf allemaal! Wel jammer dat je zoveel gevaarlijke dingen meemaakt met bergen en dieren en inheems eten en dan gewond raakt door een uitlaat...Ga zo door samen, wij volgen jullie vrolijk mee!
  2. Hadassa:
    29 mei 2016
    Wauw (en auw), klinkt super. Haha, dat verhaal van die toiletten... Als Levi dat tegen je zegt, dan is het zo ;). Leuk om jullie verhalen te lezen!
  3. Opa en oma Versteeg:
    30 mei 2016
    Spannend allemaal hoor! Het lijkt me best vermoeiend, maar ook heel interessant!!
    Ben nu al weer benieuwd naar het volgende verslag.....