Week 4 - De eerste maand is voorbij gevlogen..

1 juni 2016 - Tha Khaek, Laos

01-06-2016, Thakhek Laos, 33 graden, zonnig

De blog van week 4, de eerste maand is dus al voorbij! Wat hebben we al veel gedaan en gezien, het is echt voorbij gevlogen.

Na onze laatste blog zijn we nog 1 dag op het eiland Don Det gebleven. Op deze dag hebben we een kayak-tour gedaan: stukjes varen over de Mekong, nogmaals Irrawaddy dolfijnen bekijken, BBQ-en als lunch en twee watervallen bezoeken (te voet, niet met de kayak). Bij de laatste waterval stonden we net wat foto's van dichtbij te maken toen onze gids roepend naar beneden kwam, we moesten snel terug komen, want er kwam een storm aan. We houden niet erg van regen, maar de storm boven de waterval was wel erg stoer om te zien. Toen we weer het water op gingen, was het gelukkig gestopt met regenen (maar wij waren toch al doorweekt).

De volgende dag hebben we de bus gepakt naar Pakse. Ook Sofia (uit Uruguay) en de vriendinnen Nina en Tabea (uit Duitsland) zaten weer bij ons in de bus. (We deelden ook de bus met hen toen we naar Don Det gingen.) We waren allemaal van plan om de dag erna in Pakse te starten met een loop per motor-scooter in dit gebied en dus besloten we dat het wel gezellig was om dit samen te doen. Die avond hebben we een uitleg gehad over de loop bij Ms. Noy en konden we oefenen op de semi-automatische scooters. De volgende ochtend waren we weer vroeg bij Ms. Noy. Dit keer om onze backpacks daar achter te laten en met enkel wat spullen voor de komende dagen onze scooters te starten en op weg te gaan. We zullen nu beschrijven wat we tijdens de loop hebben gedaan, mocht je het leuk vinden: de kaart van deze route staat tussen de foto's.

De eerste dag (zaterdag 28-05) zijn we gestopt bij het 'authentieke' dorpje Tad Pasuam en daarna zijn we doorgereden naar de koffieplantage van Mr. Vieng. Hier hebben we natuurlijk genoten van heerlijke verse koffie. Daarna zijn we doorgereden naar Tad Lo waar we de nacht zouden doorbrengen. Eerst hebben we hier een wandeling door de omgeving gemaakt, waarbij we naast geiten, varkens, koeien, kippen en honden ook een olifant tegenkwamen. Na de wandeling was het tijd om met de familie van het guesthouse en alle andere gasten te koken. Ellen heeft kip- en rundspiesjes gemaakt en gekruid en Levi heeft de kip door beslag gehaald (die werd later gefrituurd) en pannenkoeken gebakken. Toen alles klaar was hebben we met iedereen aan een lange tafel genoten van het lekkere eten. We kregen er een beetje een kerstdiner-gevoel van.

De tweede dag zijn we eerst naar de waterval Tad Soung gereden. Doordat er een dam is gebouwd, is er bijna geen water bij deze waterval, maar het uitzicht is er prachtig. Vervolgens zijn we doorgereden naar Kokphoungtai, het dorp waar Captain Hook woont. We weten niet waarom, maar iedereen noemt hem zo. Van hem kregen we een rondleiding langs de koffieplantage en hij vertelde ook het een en ander over de tradities van het dorp.Na dit gezellige bezoek zijn we nog in Thateng gestopt om de markt te bezoeken en te lunchen. Hierna zijn we doorgereden naar Sékong, waar we weer een guesthouse hebben gevonden voor de nacht.

De derde dag begon erg vroeg, want we wilden graag de trekking doen bij Tad Tayicsua. Na een aantal stops om te genieten en foto's te maken van de omgeving zijn wij daar met Sofia aangekomen. (De Duitse meiden gingen eerst ergens lunchen). Tayicsua is een erg uitgestrekt gebied waar 5 watervallen te bewonderen zijn. De eigenaresse vertelde ons dat we gewoon bij waterval 1 konden beginnen en dan het pad konden blijven volgen tot 5. Waterval 1 was echt prachtig en na even genoten te hebben zijn we het pad gevolgd naar waterval 2. Deze konden we alleen van boven zien, maar was ook erg mooi. (Ellen: 'en heel hoog!'). Ook hier zijn we even gebleven en daarna zijn we weer doorgelopen. Tenminste... op een gegeven moment hield het pad op. Er stonden wel nog wat bordjes met 'Way to the Waterfall -->' . Die wezen stroomopwaarts, maar daar waren enkel grote stenen en rotsen die in het water lagen. Na wat twijfelen zijn we toch maar begonnen met klimmen en klauteren. Na ongeveer een uur kwamen we helaas op een punt waar we echt niet meer verder konden en dus moesten we weer helemaal terug klimmen. Hierna hebben we besloten, ook vanwege de tijd, om helemaal terug te gaan. Terug bij de eigenaresse bleek dat er op het punt waar wij vastliepen een touw aan de wand had moeten hangen waar we omhoog hadden kunnen klimmen of we hadden al aan het begin terug omhoog moeten gaan om daar het pad weer verder omlaag naar waterval 3 te kunnen volgen. Ze vertelde er wel nog achteraan dat er ook mensen zijn die 4 uur rondlopen en geen een waterval vinden. Wij waren dus al blij dat we er in ieder geval 2 hadden gezien en het klimmen was eigenlijk ook een leuke ervaring geweest.Deze dag sloten we, inmiddels weer met z'n vijven, af in Paksong.

Op de vierde dag zijn de drie meiden al vroeg naar Pakse gereden om hun scooters in te leveren en de bus te pakken naar hun volgende locatie. Wij zijn nog bij twee heel erg mooie watervallen geweest, Tad Yuang en Tad Fane, en hebben nog even gezwommen bij de Tad Champi waterval. Hierna zijn wij ook teruggereden en hebben we de bus gepakt naar Tha Khaek. Vandaag laten we onze kleren wassen en rusten we uit, want vanaf morgen starten we hier met een 3-daagse loop. Deze loop heeft niet zoveel watervallen als de vorige, maar wel veel grotten. Ook deze loop doen we niet met z'n tweeën, want we touren deze keer samen met een Fransman en een Duitser. Ook hier hebben we weer heel veel zin in!!

En dan ook nog:

- 'Sabaidee' betekent 'hallo' en we zeggen dit hier heeeeeeel vaak. Heel erg bedankt is in het Laos: 'Kop Tjai Lai Lai', net alsof je een liedje gaat zingen.
- Als we allebei roeiden bij het kayaken gingen we erg hard, dus hoefde Ellen niet te roeien van Levi :-) Zo had ze alle tijd om leuke filmpjes te maken onderweg.
- Ellen is veel sneller dan de meeste meisjes in zichzelf klaar te maken voor vertrek.

Mei

Levi
Meest bijzondere moment: Angkor Wat en de andere tempels in de omgeving bekijken, ik zie mezelf daar dan altijd een paar honderd jaar geleden rondlopen en dat maakt op mij een hele grote indruk.
Stomste moment: Na de repack bij ms Noy vergeten de paspoorten en bijbel weer in mijn tas te doen, gelukkig zag de eigenaar het en kon hij het aangeven terwijl de tuk-tuk al begon te rijden.
Mooiste locatie: Tad Youang waterval.
Lekkerste eten: Family dinner in Tad Lo.
Beste slaaplocatie: Souksan village op Don Det
Leukste persoon hier ontmoet: Loic, de Fransman die morgen met ons meegaat.
Wat mis je uit Nederland (naast familie en vrienden): Een ontbijt met lekker bruin zonnebloempittenbrood en verschillende soorten beleg.

Ellen
Meest bijzondere moment: Familydinner in Tad Lo
Stomste moment: Wachten op de slaapbus in Phnom Penh
Mooiste locatie: Erawan watervallen bij Kanchanaburi
Lekkerste eten: Curry bij Backpackers Paradise op Don Det
Beste slaaplocatie: Bungalow op Don Det
Leukste persoon hier ontmoet: Matt en Sara
Wat mis je uit Nederland (naast familie en vrienden): Zelf boodschappen doen en koken

1. Laura:
    1 juni 2016
    Ik ben niet jaloers, ik ben niet jaloers, ik ben niet jaloers, ik ben niet jaloers, ik ben niet jaloers. Maar man, man, wat een gave dingen maken jullie mee zeg! En wat super kei mega fijn dat jullie alle avonturen met ons delen en ons daar NIET jaloers mee maken! Geniet ervan lieverds! Kus van je (schoon)zus
  2. Tanja Goorsenberg:
    1 juni 2016
    Wauw, wat een mooie verhalen tot nu toe. Erg leuk om zo mee te reizen. Lijkt me dat je vanaf nu ongeveer begint te merken dat je niet 'gewoon' op vakantie bent. Dat je soms misschien stiekem iemand begint te missen of juist denkt woehoe we hebben lekker nog heeeel lang! Geniet er maar lekker van hoor! Groetjes Tanja (en de mannen)
  3. Corma van den Muijsenberg:
    4 juni 2016
    ....en zo is de eerste maand van jullie Azie-reis voorbij. Een maand waarin jullie heel veel gezien en meegemaakt hebben. Door jullie blog kunnen wij hier ook een klein beetje meegenieten van jullie avontuur en dat vinden we heel fijn!
    Het was helemaal leuk dat we 1 keer met jullie hebben kunnen skypen, dat voelt dan toch weer een klein beetje dichtbij.
    We kijken uit naar het vervolg van jullie reisverhalen,
    lieve groet, Corma
  4. Lindy:
    9 juni 2016
    Natuurlijk is Ellen veel sneller klaar dan andere meiden, Ellen is namelijk zo mooi dat ze daar weinig extra's aan hoeft te doen!
    Wat een geweldig verhaal weer. Ik vind het vooral knap dat jullie al die moeilijke plaatsnamen nog zo weten op te lepelen (of pak je daar de reisgids en de kaart weer bij voordat je gaat schrijven, zoals ik ongetwijfeld zou moeten doen). Het is maar goed dat je dit per week opschrijft, want een fotoalbum maken na de reis wordt een uitdaging (kom er maar in, Albelli :-))
    Veel plezier nog!!
  5. Ellen:
    9 juni 2016
    @Tanja: Leuk om van jullie te horen!! Het is nu inderdaad dat we merken dat dit toch anders is dan op vakantie zijn, want we gaan nog lang niet naar huis. ;-)

@ Mama: Wij vonden het skypen ook erg leuk. Komende dagen weer een keertje?? :-)

@ Lindy: Hahaha thnx sis! En inderdaad we schrijven de verhaal met de kaart, google maps en de lonely planet ernaast. Ben er zelf ook blij mee dat we de verhalen nu schrijven, want het wordt al een klus om al onze foto's (nu al ruim 1300) in een album te plaatsen.
  6. Opa en oma Versteeg:
    10 juni 2016
    Wie schrijft jullie verslag eigenlijk? Levi of Ellen? Of doen jullie het om beurten? Zo te zien zijn jullie het reizen, trekken en feesten nog lang niet zat...... Is dit wat jullie er ongeveer van verwacht hadden?
  7. Ellen:
    12 juni 2016
    We schrijven om beurten, maar omdat Levi niet lekker was heb ik de laatste ook geschreven (dus twee keer achter elkaar) terwijl hij lag te slapen.
    We zijn het inderdaad nog lang niet zat :-) We hoopten tijdens het reizen een totaal andere cultuur te zien, te genieten van mooie natuur en leuke mensen te ontmoeten, dus tot nu toe gaat dat top!