Week 2 - Eilandleven

18 mei 2016 - Phnom Penh, Cambodja

18-05-2016, Phnom Penh Cambodja, 35 graden, regen

Zoals in ons vorige blog beschreven zijn we afgelopen week naar de tempels van Angkor Wat geweest met een gids en onze eigen tuctuc. Dit was een erg interessante en gezellige ochtend. We vertrokken al vroeg op aanraden van een tour guide, want als je 's middags gaat is het er veel te warm. De gids nam ons eerst mee naar Angkor Wat en wist hier mooie en leuke verhalen bij te vertellen. We waren onder de indruk van de grootte van de tempel, maar vervolgens nam de gids ons mee naar het nabij gelegen Angkor Thom wat nog veel groter bleek. Na de tour hebben we met de gids en tuctuc-driver genoten van een lunch met echte Cambodjaanse gerechten. Het was inmiddels al middag geworden en erg warm, dus bij terugkomst zijn we snel het zwembad in gesprongen. (Wat door de zon aardig warm was geworden, maar toch...) Ook hebben we veel gezellige gesprekken gehad met andere mensen die er verbleven, waarmee we 's avonds ook naar het Hard Rock Café (ja, weer nacho's) en een pizzeria zijn geweest. Na de pizza moesten we wel opschieten, want we hadden een slaapbus geboekt naar Sihanoukville.

We vertrokken rond 22u. en zouden er ongeveer 12 uur over doen om in Sihanoukville te komen. We zijn dus lekker in de bedden gaan liggen (die niet gemaakt zijn voor westerse lengtes) en gaan slapen. Om 4u werden we echter wakker gemaakt, we waren in Phnom Penh en iedereen moest de bus uit. We moesten wachten bij een kantoortje van de organisatie en de volgende bus zou dan wel komen om ons verder te brengen. Na een half uur wachten zijn we toch maar gaan vragen hoe laat die bus dan zou komen.... 06.30u pas (!). Samen met Josh, een engelsman met wie we bij vertrek uit Siem Reap al contact hadden, konden we dus nog even wat langer wachten. Op 200 meter van ons vandaan was een markt bezig waarbij alle straat-eettentjes hun boodschappen doen, dus er kwam een mooi schouwspel aan volgeladen scooters en trucks voorbij.

De bus kwam en uiteindelijk zijn we om half twee in Sihanoukville aangekomen. Na wat onderhandelen met de tuctuc-drivers bij aankomst zijn we naar de ferry gegaan die ons naar het prachtige eiland Koh Rong heeft gebracht.

Koh Rong is zoals je verwacht van de eilanden hier: zachte zandstranden, gezellige guesthouses en restaurantjes en iedereen volkomen ontspannen. We hebben hier een boottocht gemaakt, gesnorkeld, gevist, lekker gegeten, genoten van de zonsondergang, op het strand gelegen en gefeest. Op een van de feesten kon je de zee in lopen en met lichtgevend plankton zwemmen. We hebben hier helaas geen filmpje van gemaakt, maar het was erg mooi en bijzonder! Op onze laatste dag op Koh Rong zijn we gaan duiken. We deden een Refresh-duik, want het was al weer 2 jaar geleden, en dat was voor Ellen maar goed ook. Na wat paniek in het water (Slechte ervaring opgedaan op Tenerife waar we gingen duiken met minder dan 1 meter zicht onderwater), ging het gelukkig weer als vanouds en hebben we 2 mooie duiken gemaakt. Dat blijft toch erg bijzonder en we vinden het super tof dat we dat samen kunnen doen.

Na het duiken hebben we de ferry terug naar het vaste land gepakt en daar weer een slaapbus (deze keer met langere bedden) gepakt naar Phnom Penh. Gisteren hebben we het Royal Palace bezocht en wat rond gewandeld. 's Avonds hadden we afgesproken om te eten met Matt en Sara, twee Amerikanen die zich de afgelopen twee jaar hebben ingezet in Svay Pak, een wijk in Phnom Penh waar veel (verlaten) kinderen worden mishandeld en seksueel misbruikt. Matt is manager van een fabriek die volwassenen aan werk helpt en er zo voor zorgt dat zij hun gezin kunnen onderhouden. Sara werkt in het weeshuis waar kinderen worden opgevangen. In augustus stoppen zij met hun werkzaamheden hier en gaan ze eerst een maand naar Breda (waar Matts ouders wonen, die wij kennen vanuit de kerk) voor ze weer verder reizen richting Amerika. Het was een gezellige avond met lekker eten en interessante gesprekken.

Vanochtend zijn we naar de Killing Fields en S-21 geweest. Door deze bezoeken hebben we veel geleerd over de bijna 4 jaar dat de Kmher Rouge, olv Pol Pot, aan de macht was in Cambodja. Tijdens die jaren is 1/4 deel van de totale bevolking vermoord. Opgeleid zijn, het spreken van een andere taal, het dragen van een bril, het hebben van zachte handen was genoeg reden om je te arresteren, te martelen en te vermoorden. Het was erg heftig om de vele foto's te zien van de slachtoffers en de verhalen te horen over die tijd. Geen leuke museumbezoeken dus, maar wel belangrijk en leerzaam.

Bij terugkomst hebben we geluncht en hebben we allebei genoten van een massage. De rest van de dag zullen we ook niet zoveel meer gaan doen, want het is hier net begonnen heel hard te regenen.

Morgenochtend gaan we met Matt en Sara mee naar Svay Pak om meer te zien van het werk wat zij hier doen. Daarna zullen we waarschijnlijk doorreizen naar Kratie, maar daarvoor moeten we nu eerst een bus gaan regelen.

En dan ook nog:

- Voor wie het gemist heeft: Ellen heeft gisteren te horen gekregen dat zij haar Master-opleiding heeft gehaald. :-)
- Of we nou in een bus zitten, een boottocht maken of op het strand liggen, iedere keer delen de locals het eten wat zij bij zich hebben met ons. Lekker en heel lief!
- We kunnen echt niets maken van de taal hier, verder dan 'aw kohn' (dankjewel) komen we niet.
- Levi heeft voor 2 dollar zijn haar laten knippen op straat en we zijn blij met het resultaat! :-) (zie de foto's)

1. Lindy:
    18 mei 2016
    Mooi verhaal! Naast de broodnodige ontspanning ook leerzame ervaringen dus, goed dat jullie dat ook doen en zo meer te weten komen over alle aspecten van het gebied en de geschiedenis. En nogmaals gefeliciteerd met je diploma, geniet er lekker van! (Volgens mij had ik deze reactie eerst onder een foto gezet, maar hij moet natuurlijk onder het verhaal)
  2. Janneke/ Govert:
    18 mei 2016
    Weer boeiend om te lezen. Levi, de knipbeurt is goed gelukt! Leuk om jullie te zien fietsen!
  3. GJANS:
    20 mei 2016
    Top dame heer, erg leuk!
    Ontdek ik de hand van Levi in het schrijven.
    Goed te zien dat jullie het nuttige met het aangename verenigen !
    En Ellen: van harte gefeliciteerd met het behalen van je diploma!
  4. Ellen:
    20 mei 2016
    Thank you!! We schrijven omstebeurt en de ander controleert dan en past aan. Deze keer had ik geschreven ;-)
    Fijn dat jullie het leuk vinden om te lezen!!!
  5. Chris van den Muijsenberg:
    20 mei 2016
    Wat een geweldige foto's en mooie ervaringen.
    Geniet en leer er van.
    Groeten uit het koude kikkerland.
  6. Corma van den Muijsenberg:
    23 mei 2016
    Lieve Ellen, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Een dikke kus van ons uit Nederland. Geniet van deze mooie dag, samen met Levi. We proosten hier op jouw verjaardag!
  7. Corma van den Muijsenberg:
    23 mei 2016
    ...en natuurlijk lieve groetjes van ons beiden
  8. Pietro:
    24 mei 2016
    Ziet er allemaal geweldig uit !!! Proficiat met je verjaardag :-D Grtz from Belgium