Week 21 - And I think to myself... What a wonderfull world!

28 september 2016 - Kuta, Indonesië

28-09-2016, Kuta, Bali, Indonesië, bewolkt, 30 graden

Het is zover. De allerlaatste blog. Voor nu althans, want wie weet maken we nog eens een lange reis :-)

Zoals vorige week geschreven wilden we deze laatste week vooral genieten van zon, zee en strand. Relaxen, nog even aan ons kleurtje werken en langzaamaan ons mentaal voorbereiden op onze terugkomst in Nederland.

Om dit te doen zijn we eerst naar Gili Trawangan gegaan, een klein eiland vlakbij Lombok. Op dit eiland hebben we 2 nachten geslapen in een fijn hotel. We hebben op het strand gelegen, ons laten masseren, drankjes en dansjes gedaan en eigenlijk weinig wat echt het vernoemen waard is. Of... We hebben ook nog twee films gekeken: Jumanji en Free Willy! Hoe leuk is dat! :-D

Op 24 september wilden we graag wat speciaals doen, omdat we 6 jaar geleden op die dag getrouwd zijn. We zijn daarom verplaatst naar het nog kleiner en iets meer romantische eiland, Gili Air. We hadden een heel mooi 'hutje' gereserveerd met de naam Ocean of Love. In het hutje waren al redelijk wat hartjes te vinden, maar het personeel had ons bed ook nog extra versierd.
Vervolgens zijn we wat heen en weer gelopen op het eiland om uiteindelijk op twee strandbedjes te belanden. Na onze lunch zijn we het water ingegaan om te snorkelen en daar zagen we weer een schildpad. Dit zijn zulke leuke dieren om naar te kijken. Ze stralen zo'n tevredenheid en rust uit. Vooral Ellen is altijd erg blij als we weer een schildpad hebben gespot.
Er was ons gevraagd om om 18.00u. terug te zijn bij het hotel. We zouden dan een 'special drink' krijgen en konden naar de zonsondergang kijken. Helaas was het bewolkt, maar het was toch lief van het personeel dat ze ons dit hadden aangeboden.
Na nog een wijntje, een film en het avondeten zijn we lekker gaan slapen, want we moesten de volgende morgen weer vroeg op.

We hadden de dag ervoor bedacht dat het toch wel erg leuk zou zijn als we nog een keer zouden gaan duiken. Niet omdat we verwachtten dat de duikspots rondom de Gili eilanden zo mooi zouden zijn, maar we hadden na de cursus nog geen duiken gemaakt als Advanced Open Water Divers.
We hebben op zondag 2 duiken gemaakt. Bij beide duiken hebben we geen hele bijzondere dingen gezien, maar wel genoeg koraalvisjes en bij beide duiken 1 schildpad. Het was gewoon erg leuk om weer onder het water te kijken en het is vooral heel fijn dat Ellen echt geen angst meer heeft als we gaan duiken.

Na een heerlijke lunch zijn we op de boot gestapt terug naar Bali, waar we onze laatste dagen wilden doorbrengen. We lieten ons door een busje afzetten in Kuta. Na het inchecken in een redelijk luxe hotel, het Citadines, zijn we op zoek gegaan naar avondeten. Dat vonden we bij La Romano, een erg goed Italiaans restaurant waar we lasagne en ravioli aten. Hierna hebben we ons nog maar eens laten masseren en vervolgens zijn we naar een grote club gegaan waar we ons de rest van de avond hebben vermaakt.

De dag erna hebben we rustig aan gedaan, gegeten en liggen lezen (slapen) bij het zwembad. We hadden al wat leuks bedacht voor onze laatste nacht in Azië en dat wilde Ellen ook vast even gaan regelen. Als er een Hard Rock Café zat in een stad die we bezochten, zijn we daar altijd even heen gegaan. Overal bestelden we ons 'traditionele menu': 1 portie nacho's en 2 bier. In Kuta is ook een Hard Rock Café, maar daar achter ligt een Hard Rock Hotel. Het is redelijk duur, maar we vonden het een erg goed idee om onze laatste nacht speciaal te maken door in dit hotel te slapen. Via Expedia vond Ellen een kamer met korting. Dat dit vroegboekkorting was had ze echter niet door. Nadat ze geboekt en betaald had, kwam ze daar wel achter. Ze had niet geboekt voor 27 september, maar voor 27 oktober.
Even overwogen we om dan nog maar een maand te blijven, maar omdat het best veel regent hier, leek het ons toch beter terug te gaan naar Nederland, waar nog steeds heel de tijd de zon schijnt. (toch?)
We gingen eerst naar de receptie van het Hard Rock Hotel (HRH), maar die verwezen ons door naar Expedia. Terug in onze huidige hotelkamer kwamen we er achter dat er duidelijk op de Expedia-website stond dat wij, met onze speciale vroegboek-boeking, wijzigingen alleen nog met het hotel konden regelen. Omdat de klantenservice van Expedia in Amsterdam zit en die mensen toen nog niet wakker waren, besloten we het HRH te bellen. Zij vertelden ons dat het wel aangepast kan worden, maar dat Expedia daar over een bericht moet sturen.
Terwijl we aan het wachten waren op de opening van het Expedia-bureau zagen we dat we vanuit de hotelkamer ook internationale telefoontjes konden plegen. Misschien zou dit wel goedkoper zijn dan met onze mobiel, dus vroegen we de kosten hiervoor bij de receptie. Het zou ongeveer 1 euro per minuut kosten. Met onze mobiel kost het 2 euro per minuut, dus belden we om 09.00u. Nederlandse tijd met de hoteltelefoon naar Amsterdam. Na ongeveer een half uur bellen, waarbij de medewerkster erg haar best deed om ons te helpen, werd er een mail gestuurd naar het HRH met dezelfde vraag die wij al twee keer gesteld hadden. Na drie uur werd er op gereageerd. De boeking werd naar 27 september gezet en er zouden geen extra kosten in rekening worden gebracht. Helemaal super. Zo boek je dus een kamer voor de volgende dag met vroegboekkorting :-P

Op de 27ste checkten we uit bij het Citadines. We hadden een rekening van ongeveer 30 euro verwacht voor het telefoongebruik en waren dan ook ontzettend verbaasd toen we een rekening kregen van ongeveer 80 eurocent. Uhm... 'Meneer van de receptie, weet u zeker dat dit de enige rekening is die u voor ons heeft? We hebben vanuit onze kamer ook een lokaal nummer gebeld (naar het HRH), dus misschien is dit alleen de rekening van dat telefoontje?'
We hebben ongeveer 5 keer gevraagd of er echt geen andere rekening was, hebben uitgelegd waarom wij dachten dat we meer zouden moeten betalen, maar de medewerker bleef erbij dat dit alles was. Nou, dan kunnen wij er ook niets meer aan doen. Voor nog geen euro hebben we dus ongeveer een half uur met Amsterdam gebeld. Sorry mama, als ik had geweten dat het zo goedkoop was, had ik ook wel even naar huis gebeld. :-)

Nog steeds helemaal verbaasd zijn we naar het HRH gelopen, waar we inderdaad zonder problemen konden inchecken. Ellen wilde hierna gaan shoppen, Levi niet. Levi wilde naar de zee om in de golven te spelen, Ellen niet. En dus ging Ellen shoppen en Levi naar het strand. Rond de middag waren we weer samen in het hotel en hebben we geluncht en nog lekker langs het zwembad gelegen. Voor we gingen douchen zijn we nog even samen de zee in geweest en hierna was het tijd om naar het HRC te gaan voor burgers en cola. Grapje natuurlijk, we genoten weer van gratis nacho's, want de enquête over het HRC in Penang hadden we netjes ingevuld. We wilden er nog een knallende laatste avond van maken. Omdat Levi last had van zijn buik (niet door de nacho's, maar al heel de dag) zijn we eerst nog even naar de hotelkamer gegaan om film te kijken. Ellen viel in slaap, Levi was nog steeds niet lekker en dus zijn we nergens meer naartoe geweest. Knallend lekker geslapen deze laatste nacht! :-)

Vanochtend hebben we eerst genoten van het grootste en lekkerste ontbijtbuffet wat we ooit hebben gezien. Na het uitchecken hebben we weer hetzelfde schema aangehouden als gisteren. Ellen ging shoppen (ze moest nog een lange broek kopen, voor als we aankomen op Schiphol) en Levi ging weer de zee in.

We hebben net weer lekker geluncht. Over iets meer dan 6 uur stappen we in het vliegtuig naar Doha. Daar zullen we overstappen op het vliegtuig naar Amsterdam, waar we om 13.10u. hopen aan te komen. We kijken erg uit naar het weerzien met familie en vrienden. We zullen allebei al weer snel aan het werk gaan. Levi zijn onbetaalde verlof zit er op en Ellen kan weer aan de slag bij de school waar ze ontslag nam voor we vertrokken. (En dat vindt ze super fijn!)

Op dit moment ligt Levi op een bedje aan het zwembad te lezen (slapen) en ik zit aan een tafeltje te typen. Voor mij wordt door een hele groep kinderen en het animatieteam gedanst op 'Hey Baby (If you'll be my girl)', er rijdt een ober op skeelers voorbij met drankjes en eten en, na de regen van net, de zon schijnt. Tijdens het typen dwalen mijn gedachten af en komen er tal van mooie herinneringen voorbij. Herinneringen die we de afgelopen 5 maanden hebben mogen maken. We zijn enorm dankbaar dat we deze reis samen mochten maken. Vooraf leek 5 maanden zo lang, maar het is voorbij gevlogen! We hebben prachtige natuur gezien, ontzettend veel lieve mensen ontmoet, interessante cultuur opgesnoven en leerzame ervaringen gehad. We zullen het reizen, de zon en de vrijheid erg gaan missen. Gelukkig hebben we de (4206) foto's nog....

Alle cijfers op een rij:

Landen:
Verschillende bedden:       76
Operaties:                            1
Hechtingen:                        15
Foto's:                             4206
Euro's:                            Ong. 125,- p.d.
Prachtige momenten:     Ontelbaar

September

Levi
Meest bijzondere moment: Met afstand de duik bij Castle Rock
Stomste moment: Onze laatste avond, ik niet helemaal fit en Ellen aan het slapen. Echt zonde dat we er niet een leuke avond van konden maken.
Mooiste locatie: Komodo National park, zowel onder als boven water schitterend. Met name het uitzicht vanaf Pandar en de vele manta's die we hebben kunnen zien.
Lekkerste eten: het heerlijke Griekse eten in Casa Selini in Labuan Bajo.
Beste slaaplocatie: Hard Rock Hotel Bali
Leukste persoon hier ontmoet: Saúl, onze duikinstructeur. Lekker ontspannen, echt betrokken en heel vriendelijk.
Wat ga je het meeste missen als je terug bent in NL: De vrijheid om je eigen tijd in te delen, constant nieuwe dingen kunnen gaan bekijken en massages voor nog geen tien euro :P.

Ellen
Meest bijzondere moment: Het duiken bij Castle Rock. Onbeschrijflijk mooi, veel, bizar, grootst, prachtig.
Stomste moment: Het boeken van een hotel voor in oktober...
Mooiste locatie: Komodo National Park
Lekkerste eten: Bij Le Pirate in Labuan Bajo
Beste slaaplocatie: Op de boottocht vanaf Labuan Bajo. Niet geweldig geslapen, maar wel erg bijzonder.
Leukste persoon hier ontmoet: Drie mensen deze maand:
Barbara en Ronald, bij wie we het erg gezellig hebben gehad.
Duikinstructeur Saúl, die lief en geduldig was en er aan heeft bijgedragen dat ik geen angst meer heb tijdens het duiken.
Wat ga je het meeste missen als je terug bent in NL: Samen zijn met Levi. Terug in Nederland gaan we beide weer werken, Levi redelijk ver van Breda en dus zullen we elkaar niet meer elke dag zien. Pffff... nog even niet aan denken ;-)

1. Corma van den Muijsenberg:
    28 september 2016
    Heel erg bedankt voor al jullie uitgebreide blogs waarin jullie ons ook een klein beetje lieten meegenieten van al jullie bijzondere avonturen . In jullie blogs kwam heel duidelijk tot uiting dat jullie ontzettend genoten hebben van al wat jullie hebben gedaan en wat op jullie pad kwam, behalve dan het geweldsincident. We kijken er erg naaruit om jullie weer in Nederland te omarmen. Een heel voorspoedige reis!!!!!
    Lieve groet, Corma
  2. Ronald Lepez:
    28 september 2016
    Hoi, hoi, hoi, Ellen mag terugkomen, Levi niet! Zie leukste persoon hier ontmoet ;-) !!
  3. Hadassa:
    Leuk, die cijfers :D.

Een heel goede reis gewenst!! Tot snel!
  4. Wijnand Versteeg (Maassl.):
    28 september 2016
    wat leuk om steeds jullie ervaringen te lezen. dat zullen wij weer erg missen :-)
  5. Diede:
    28 september 2016
    Super gave reis hebben jullie gemaakt! Hier genieten jullie nog je hele leven van samen!! Goede reis!! X
    (Ik heb het verhaal aan Tobi voorgelezen die niet wilde slapen, in het begin was hij erg geemotioneerd van jullie verhaal en later werd hij er stil van) ;)
  6. Chris Muijsenberg:
    Hoi wereldreizigers.
    jullie hebben een prachtige reis gemaakt en wij hebben mogen genieten van jullie blogs en foto's. Dank daarvoor het was prachtig. Goede thuisreis en tot morgen.
    zal wel even wennen zijn, 7 graden in de ochtend. Gelukkig 's middags mooi weer hier wel 22 graden.
  7. Constance:
    28 september 2016
    Mooie reis met mooie verhalen. Gun jullie er nog wel een paar maandjes bij, maar ben ook blij dat je me komt versterken op school! Welkom thuis!
  8. Pietro:
    29 september 2016
    Prachtige reis ! We hebben genoten van jullie verhalen!!! Welkom thuis en binnenkort weer een dagje Brussel of Breda plannen :-)