Week 7 - Fish Sauce!

22 juni 2016 - Pai District, Thailand

22-06-2016, Pai, Thailand, zonnig, 31 graden

Het is weer woensdag en dus tijd voor een nieuwe blog! Na het schrijven van onze laatste blog zijn we in de bus richting Chang Mai gestapt. De bus was comfortabel en de grensovergang van Laos naar Cambodja verliep erg soepel, we hoefden niet eens voor de stempels te betalen. (Wat wel moest bij de corrupte grensovergang van Cambodja naar Laos.)

We kwamen rond 23u aan in Chang Mai en na het eten van een noedelsoep op straat zijn we snel naar bed gegaan. We waren allemaal best moe en hebben lang uitgeslapen. Ellen was wel wat eerder wakker dan de jongens en heeft in die tijd op internet gekeken wat in Chang Mai leuk is om te doen. Toen de jongens wakker waren had ze twee dingen gevonden die ze zeker wilde doen: naar het 'Art in Paradise' museum en naar de Thai Farm Cooking-School voor een kookcursus. We besloten dat we deze eerste dag de stad wilden bekijken en een beetje rustig aan wilde doen, dus werd de kookles gereserveerd voor maandag en zijn we richting het museum gaan lopen. Dat was een wandeling van 5 km door de stad, dus op die manier konden we ook gelijk wat meer van de stad zien. Wat vooral op valt in Chang Mai zijn de tempels. Natuurlijk hebben we op alle voorgaande plekken ook al veel tempels gezien, maar in deze stad lijkt het wel of er in elke straat een tempelcomplex staat. Niet zo gek, want er staan ongeveer 300 tempels in en rondom het centrum van de stad!

Het Art in Paradise 3D museum was erg leuk. Heel bijzonder dat de tekeningen met het oog vaak niet erg 3D lijken, maar als je er dan een foto van maakt het allemaal wat meer 'tot leven komt'. Vooral Ellen was er erg enthousiast over en heeft dan ook het hele museum op blote voeten rondgelopen, want je mocht niet met schoenen op de tekeningen komen. Mocht je het nog niet gedaan hebben: bekijk onze foto's die we in het museum gemaakt hebben eens.
Die avond hebben we gegeten en voetbal gekeken in een Irish Pub, daarna zijn we naar de KT's bar gegaan waar we ook voetbal konden kijken, maar ook konden poolen. We vonden dit een erg gezellig café en we zijn hier dan ook nog vaker teruggekomen om voetbal te kijken.

Onze hoofdactiviteit op zondag was het sushi eten tijdens de lunch in een 'all you can eat' restaurant. Dat werkte iets anders dan wij gewend zijn. De sushi werd in een buffet gepresenteerd en kon je daar dus pakken. Langs de tafel was een band waarop allerlei ingrediënten voorbij kwamen, zoals rundvlees, garnalen, witte kool, champignons enz. In het midden van onze tafel stond een soeppan die in twee delen gesplitst was. In het ene deel zat een pittige soep en het andere deel een 'clear soup', waarvan wij denken dat het gewoon water was. Alle ingrediënten die je er lekker uit vond zien kon je van de band afpakken en in je soep koken. We hebben hier 1,5 uur genoten van het lekkere eten. Deze dag hebben we verder nog wat door de stad gelopen, 's Avonds hebben we wat eten gekocht op de markt aan het einde van onze straat en we hebben nog een drankje gedaan bij de bar waar alle westerse jonge reizigers zich hadden verzameld. We waren er echter pas om 23.15u. en de bar sluit om 00.00u. dus besloten we dat we de volgende dag weer zouden gaan, maar dan wat eerder. Omdat we de volgende dag vroeg zouden worden opgehaald voor onze kookcursus zijn we terug naar ons guesthouse gegaan, waar Ellen is gaan slapen en Levi nog even de eerste helft van Portugal - Oostenrijk heeft gekeken.

Om 08.45u. werden we opgehaald door onze lerares van de kookschool. Vervolgens reden we langs andere guesthouses om de andere cursisten op te halen. We waren uiteindelijk met een stel uit Australië, een stel uit Engeland, een stel uit Amerika, een jongen uit Amerika en een meisje uit Chili. Een gezellige internationale groep. Eerst reden we naar een lokale markt waar onze lerares uitleg gaf over sommige ingrediënten. We moesten even aan haar wennen, want ze was een beetje gek. Ze maakte heel de tijd grapjes met gekke stemmetjes en hield ons regelmatig voor de gek door iets te vertellen wat uiteindelijk niet zo bleek te zijn. Uiteindelijk bleek dat ze gewoon echt zo was en konden we er wel om lachen.
Na het bezoek aan de markt reden we naar de kookboerderij, waar ze eerst nog wat uitleg gaf over verschillende vruchten en kruiden die in de tuin groeiden en daarna gingen we dan echt koken. Van te voren hadden we allebei 5 gerechten gekozen die we wilden maken. We hadden bewust allebei andere gerechten gekozen, zodat we meer konden leren en konden proeven. We hebben echt wat geleerd over het thaise koken, hebben goed kunnen oefenen en we hebben aan het einde nog een kookboek met alle gerechten erin meegekregen. Als we dus thuis zijn zullen we zeker vaker Thais gaan koken en dan mogen jullie allemaal komen meegenieten! (Liever niet allemaal tegelijk :-)
Na het koken zijn we samen met Henning (Ja, hij reist nog steeds mee!) en de Amerikaanse jongen van de kookcursus naar de westerlingen-bar geweest en hebben we een leuke avond gehad. Opvallend: We hadden in Azië al hier en daar een ladyboy gezien, maar Chang Mai zit er vol mee. Blijft toch een apart fenomeen....

Voor we naar Chang Mai gingen hadden we een video-blog bekeken van een stel dat ook in Chang Mai is geweest. Zij gingen op scooters naar een waterval die zij de 'sticky waterfalls' noemden. Het zag er in hun filmpje erg leuk uit en dus stond het ook op ons lijstje om te doen in deze omgeving. Op dinsdagochtend hebben we dus twee scooters gehuurd (Ellen achterop bij Levi) en zijn we naar de Bua Tong waterval gereden. Na wat voorzichtig over de waterval lopen, bleek al snel waarom deze waterval de bijnaam 'sticky' heeft. Waar je bij elke andere waterval gelijk naar de beneden zou glijden over de natte stenen, had je bij deze waterval juist erg veel grip. Er groeit een soort koraal op de stenen, waardoor ze stroef worden. Je kunt dus naar boven en naar beneden lopen in de waterval. Het klinkt misschien wat gek, maar als je onze laatste video bekijkt, krijg je er een beter beeld van.
Na het bezoek aan de waterval zijn we gaan eten en ons klaar gaan maken voor de avond, want Duitsland moest weer voetballen. We hebben onze supporters-kleding (zwart-rood-geel) aangetrokken en zijn weer naar de KT's gegaan. Na deze wedstrijd heeft Levi Ellen terug naar het guesthouse gebracht waar zij is gaan slapen, Levi en Henning hebben de wedstrijd Kroatië - Spanje die hier om 02.00u. begon ook nog gekeken.

Ondanks dat de jongens nog maar weinig geslapen hadden, zijn we vanochtend weer vroeg op de scooters gestapt. Dit keer reden we naar Pai, een kleine stad die volgens andere reizigers en internet zeker de moeite waard is om te bezoeken. We zijn er net aangekomen en hebben even lekker geluncht in een café. Levi is na het eten in zijn stoel in slaap gevallen, dus had Ellen mooi even de tijd om een blog te schrijven. Maar nu is het tijd om hem wakker te gaan maken, want we moeten op zoek naar een guesthouse voor vanavond. Morgen rijden we eind van de middag terug naar Chang Mai en pakken we vanaf daar de nachttrein naar Bangkok. Op vrijdag vliegen we van Bangkok naar Yangon, Myanmar.

En dan ook nog:
- We zijn erg blij met de vergoeding die we gekregen hebben voor de verloren Go Pro-camera, het geld staat zelfs al op onze rekening. Bedankt ZLM!

- Ellen heeft inmiddels zo'n 30 muggenbulten waarvan 20 op 1 been. Gelukkig zitten we nu niet in malaria-gebied...

- Fishsauce!

1. Janneke/ Govert:
    22 juni 2016
    Ja Hoor! Het zijn alweer mooie foto's en een leuk verslag. Wat een kleurrijk Thais eten, ik ben benieuwd naar de smaak! Goede reis weer en we blijven jullie graag 'volgen'. Lieve groeten uit Noordeloos.
  2. Lindy:
    24 juni 2016
    Mooi verhaal weer, en leuke foto's! Dat eten ziet er heerlijk uit. Gerd-Jan zei op Facebook al dat jullie dus het kerstdiner doen en dat vind ik ook wel zo redelijk nu jullie ons elke week jaloers zitten te maken. Die museumfoto's zijn ook echt gaaf trouwens! Groetjes van je (schoon)zus.